Joanna Kulig aktorka filmowa i teatralna, wokalistka-urodzona 24 czerwca 1982 roku w Krynicy-Zdroju.

Ma na swoim koncie dziesiątki ról w teatrze, kinie i serialach, a jej artystyczny dorobek charakteryzuje się niezwykłą różnorodnością: form, tonacji i uprawianych gatunków. W teatrze tworzyła, m.in. role śpiewane, miłośnikom kina kojarzy się z dramatycznymi, mocnymi kreacjami, a dla widzów telewizji jest Igą z komediowego serialu "O mnie się nie martw". W wywiadach przyznaje, że woli być artystką niż gwiazdą.
Jako dziecko chciała być piosenkarką. W Krynicy-Zdroju skończyła muzyczną podstawówkę w klasie fortepianu i – nie porzucając edukacji muzycznej – zaczęła naukę w technikum hotelarskim obecnego Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju.
Jako szesnastolatka wystąpiła w telewizyjnym programie "Szansa na sukces". Zaśpiewała piosnkę "Między ciszą a ciszą" z repertuaru Grzegorza Turnaua, wzbudzając zachwyt swoim głosem i osobowością.
Joanna Kulig postanowiła rozpocząć studia aktorskie ze specjalnością wokalno-estradową w krakowskiej Szkole Teatralnej, którą ukończyła w 2007 roku.  
W 2006 roku, jeszcze jako studentka krakowskiej PWST, zadebiutowała na deskach Teatru Starego, wcielając się w Hermię w "Śnie nocy letniej" Mai Kleczewskiej. Później przyszły kolejne role: w "Sejmie kobiet" oraz "Operetce" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, "Orestei" Jana Klaty i "Oczyszczeniu" Petra Zelenki. Na scenach innych teatrów grała, m.in. w "Wassie Żeleznowej" Gorkiego w reżyserii Waldemara Raźniaka, w musicalu "Chopin musi umrzeć" Marcina Wrony i w "Sonacie Belzebuba" Witkiewicza w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego.
Stała się specjalistką od brawurowych debiutów. W 2006 roku, kiedy po raz pierwszy pojawiła się na deskach Teatru Starego, wystąpiła też w teatrze telewizji – "Doktor Halinie" w reżyserii Marcina Wrony. Za swą kreację otrzymała nagrodę festiwalu Dwa Teatry w Sopocie.
Dwa lata później po raz pierwszy pojawiła się na kinowym ekranie. W debiutanckim filmie Grzegorza Packa "Środa, czwartek rano", wariacji na temat "Przed wschodem słońca" Linklatera,
Zanim doszło do realizacji oscarowego filmu „ Ida”, w 2011 roku Pawlikowski stanął na planie "Kobiety z piątej dzielnicy", a Joannie Kulig zaproponował rolę polskiej barmanki rozkochującej w sobie głównego bohatera. Grając u boku światowych gwiazd, Ethana Hawke'a i Kristin Scott Thomas, Kulig uwiodła odbiorców swoją naturalnością. Nic więc dziwnego, że po filmie Pawlikowskiego przyszły kolejne międzynarodowe propozycje. Pierwszą z nich była rola w "Sponsoringu" Małgośki Szumowskiej, gdzie Kulig u boku Juliette Binoche Kulig stworzyła niejednoznaczną, odważną kreację, za którą w 2012 roku otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki drugoplanowej podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni, a rok później – Orła, Polską Nagrodę Filmową.
Kolejne zagraniczne propozycje otrzymywała już od reżyserów spoza Polski. Kulig wystąpiła w filmie "Zagubiony czas" Anny Justice, w hollywoodzkim "Hansel i Gretel: Łowcy czarownic" Tommy'ego Wirkoli, gdzie u boku Jeremy'ego Rennera wcieliła się w postać okaleczonej wiedźmy, a chwilę później w koreańskim "Way Back Home" w reżyserii Bang Eun-jin oraz bardzo dobrych "Niewinnych" Anne Fontaine.
To była zapowiedz wielkiej kreacji stworzonej w kolejnym filmie Pawlikowskiego – "Zimnej wojnie". Tym razem aktorka mogła zaprezentować pełnię swoich wokalnych i tanecznych umiejętności. Wcielała się w Zulę, dziewczynę z prowincji, która marzy o wielkiej muzycznej karierze, a jej droga do sukcesu wiedzie przez występy z ludowym zespołem pieśni i tańca.
Rola Zuli przyniosła Kulig Paszport Polityki 2018 w kategorii Film oraz Orła 2019 za najlepszą główną rolę kobiecą.
Świetną kreację stworzyła również w "Klerze" (2018) Smarzowskiego, gdzie zagrała drugoplanową rolę gospodyni. W tym samym roku na wielkim ekranie można ją było zobaczyć w epizodycznej roli w filmie "7 uczuć" Marka Koterskiego. W 2019 roku w drugoplanowej roli pojawiła się w "Ja teraz kłamię" Pawła Borowskiego.
Sukces "Zimnej wojny" otworzył Kulig drzwi do pierwszej zagranicznej roli – w amerykańskim serialu "Hanna" (2018) zagrała matkę głównej bohaterki. Na małym ekranie ponownie pojawiła się w serialu "The Eddy" (2020), gdzie dostała jedną z głównych ról, przypominającą zresztą kreację, którą stworzyła u Pawlikowskiego – Kulig ponownie zagrała żyjącą w Paryżu piosenkarkę pozostającą w burzliwym związku. Za reżyserię odpowiedzialny był Damien Chazelle, twórca filmów "Whiplash" i "La La Land".
Wybrana filmografia:
  • 2019 – "Ja teraz kłamię", reż. Paweł Borowski
  • 2018 – "Kler", reż. Wojciech Smarzowski
  • 2018 – "Zimna wojna", reż. Paweł Pawlikowski
  • 2018 – "Play", reż. Piotr Sułkowski
  • 2017 – "Ja teraz kłamię", reż. Paweł Borowski
  • 2016 – "Pitbull. Niebezpieczne kobiety", reż. Patryk Vega
  • 2016 – "Niewinne", reż. Anne Fontaine
  • 2015 – "Disco Polo", reż. Maciej Bochniak
  • 2014-2015 – "Zbrodnia", reż. Greg Zgliński, serial AXN (sez. 1-2)
  • 2014-2017 – "O mnie się nie martw", serial TVP2 (sez. 1-6)
  • 2014 – "Facet (nie)potrzebny od zaraz", reż. Weronika Migoń
  • 2014 – "Warsaw by night", reż. Natalia Koryncka-Gruz
  • 2013 – "Ida", reż. Paweł Pawlikowski
  • 2013 – "Way Back Home", reż. Eun-jin Pang, prod. Korea Południowa
  • 2013 – "Nieulotne", reż. Jacek Borcuch
  • 2013 – "Szpiedzy w Warszawie", serial BBC, reż. Coky Giedroyc
  • 2013 – "Hansel i Gretel: Łowcy czarownic", reż. Tommy Wirkola, prod. USA
  • 2012 – "Na krawędzi", serial TV Polsat, reż. Maciej Dutkiewicz
  • 2012 – "Sponsoring", reż. Małgorzata Szumowska
  • 2011 – "Kobieta z piątej dzielnicy", reż. Paweł Pawlikowski
  • 2011 – "Die Verlonere Zeit", reż. Anna Justice, prod. Niemcy
  • 2011 – "Los numeros", reż. Ryszard Zatorski
  • 2010 – "Maraton tańca", reż. Magdalena Łazarkiewicz
  • 2010 – "Szpilki na Giewoncie" (serial TV), reż. Robert Wichrowski
  • 2010 – "Milion dolarów", Janusz Kondratiuk
  • 2009 – "Janosik. Prawdziwa historia", reż. A. Holland, K. Adamik
  • 2009 – "I love you so much", reż. Maciej Bochniak, prod. Polska
  • 2009 – "Ojciec Mateusz" (serial TV), reż. Maciej Dutkiewicz
  • 2008 – "Trzeci oficer" (serial TV), reż. Maciej Dejczer
  • 2008 – "Teraz albo nigdy" (serial TV), reż. Grzegorz Kuczeriszka
  • 2008 – "Czas honoru" (serial TV), reż. Michał Kwieciński
  • 2007 – "Środa, czwartek rano", reż. Grzegorz Pacek
  • 2007 – "Ekipa" (serial TV), reż. Agnieszka Holland, Magdalena Łazarkiewicz, Kasia Adamik
  • 2006 – "Pensjonat pod Różą" (serial TV), reż. Mirosław Bork
ROLE TEATRALNE JOANNY KULIG:
  • 2016 – "Róbmy swoje", reż. Wojciech Borkowski, Teatr Ateneum, Warszawa
  • 2014 – "Niech no tylko zakwitną jabłonie", reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Ateneum, Warszawa
  • 2010 – "Wassa Żelezenowa", reż. Waldemar Raźniak (Natalia), OCH Teatr Warszawa
  • 2008 – "Zakochany Paryż", reż. Krzysztof Jasiński, Kieleckie Centrum Kultury
  • 2007 – "Oczyszczenie", reż. Petr Zelenka (Charakteryzatorka), Teatr Stary Kraków
  • 2007 – "Operetka", reż. Mikołaj Grabowski, Teatr STU Kraków
  • 2007 – "Oresteja", reż. Jan Klata (Tejsifone), Teatr Stary Kraków
  • 2007 – "Sejm kobiet", reż. Mikołaj Grabowski, Teatr Stary Kraków
  • 2006 – "Sen nocy letniej", reż. Maja Kleczewska (Hermia), Teatr Stary Kraków
SPEKTAKLE TEATRU TV
  • 2016 – "Dom kobiet", reż. Wiesław Saniewski, TVP1
  • 2013 – "Pamiętnik pani Hanki", spektakl muzyczny Teatru Telewizji w reż. Borysa Lankosza.
  • 2007 – "Doktor Halina", reż. Marcin Wrona
  • 2006 – "Pastorałka", reż. Laco Adamik

 

Źródło : https://culture.pl/pl/tworca/joanna-kulig   Autor: Bartosz Staszczyszyn